Tvorba postav

22. srpen 2015 | 13.44 |
blog › 
Tvorba postav

Postavy jsou asi nejdůležitější prvek v každém příběhu a vytvořit takovou osobnost, kterou si čtenář zapamatuje, je složité.

Hodně začínajících autorů si "vypůjčí" postavu z reálného života. Může to být soused, rodič, řidič náklaďáku nebo spolužák. Princip je v tom, že onu postavu důvěrně znáte, víte její slabiny a silné stránky, její pohled na svět a reakce na různé životní události. Potom už není nic lehčího, než takovou postavu zakomponovat do příběhu a opsat do puntíku.

Bohužel zde tkví problém, kterému říkám "problém malosti". Můžete vybrat známou osobnost, ale pokud není nějak zajímavá a výrazná, utopí se v příběhu jako příběh sám. Prostě ji vykreslíte tak "realisticky", že to nebude pro čtenáře atraktivní číst.

Jediný způsob na potlačení komplexu malosti ústí ve zvýraznění jejich schopností, dovedností, rysů osobnosti a dalšího. Proč psát o průměrném lékaři, když můžete stvořit toho nejlepšího doktora (nebo zase toho nejhoršího), nejkrvelačnějšího zabijáka (nebo zase toho nejmírumilovnějšího zabijáka s odporem k zabíjení), toho nejlepšího... dosaďte si sami.

Lidé si nepamatují průměr. Zamyslete se a odpovězte, kolik vysokých lidí jste si za život zapamatovali? Nepočítaje nějak vysoké a jinak výrazné. Možná jednoho nebo dva. Nebo taky žádného. A teď si vzpomeňte na nejvyššího člověka, který vám kdy zkřížil cestu. Možná si vybavíte i jeho oblečení a rysy tváře. Nebo dokonce si rozpomenete jeho vůni, krok a další podrobnosti.

Mysl člověka si pamatuje extrémy a šedivý průměr razantně ignoruje. Proto tvořte extrémy nehledě na realitu. Přece píšete jenom odraz reality, ne realitu samotnou. Tu ať píší novináři.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář